Jo joutui armas aika ja €€€ suloinen…
Kevätjuhla on takana ja hikisen aamupäivän jälkeen raivatessani kahta luokkaani sekä täynnä olevaa lokeroani aloin pohtimaan koulumme perinteitä. Suvivirsi on raikunut joka kerta ja ysit ovat tulleet paikalle juhlallisesti musiikin säestämänä sekä lähteneet pois ysien oman yhteislaulun säestämänä.
Kevätjuhla nostaa aina tunteet pintaan ja nyyhkiviä ysejä katsoessa montaa heistä jää kaipaamaan. Onneksi taloon jää myös hienoa porukkaa jotka kasvavat joka vuosi ja sitten taas poistuvat koulumme arjesta kesän koittaessa.
On kuitenkin perinteitä joiden mielekkyyttä kannattaa välillä pysähtyä pohtimaan, kuten vaikka koulumme (Vesilahden yläaste) stipendienjakoperinnettä.
Kaikki stipendien saajat kutsutaan juhlakansan eteen onniteltavaksi yksi kerrallaan. Varmasti tämä on hieno paikka itse kullekin oppilaalle ja yleisö pääsee näkemään minkä näköinen nuori sen käykään sieltä hakemassa. Salamavalot välkkyivätkin jatkuvasti ja taputuskäsi alkoi stipendien jaon loppupuolella jo hieman turtua.
Mikä tässä sitten on erikoista ja miksi tästä edes kirjoitan? Eikö jokaisessa koulussa jaeta stipendejä ansioituneille? Tietenkin jaetaan, mutta minun koulussani on n.209 oppilaasta joista 35% sai tänä vuonna stipendin. Niitä jaettiin yhteensä 108 kappaletta ja 4531 euron arvosta. Aika hurja prosentti ja euromäärä, ainakin minun mielestäni. Jos stipendit jaettaisiin tasan kaikkien koulumme oppilaiden kesken, jokainen saisi reippaat 20 euroa käteen.
Jos näitä lukuja verrataan ensimmäisen työvuoteni kevätjuhlaan koulussani, ovat nämä numerot nousseet hyvinkin paljon, vaikka jo silloinkin stipendejä jaettiin mielestäni ihan kiitettävän runsaasti. Alla muutaman vuoden vertailua graafisesti:
Onko tässä siis jotain väärää? Ei kai nyt oikeastaan. Näiden jakaminen yksi kerrallaan toki vie aika paljon aikaa, joten kevätjuhlamme tuppaavat olemaan kaksituntisia ja pelkkä stipendien jako kesti tänä vuonna n. 30 minuuttia. Jotenkin myös kaipaisin tilannetta jossa osattaisiin arvostaa myös niitä todistuksessa olevia numeroita. Osataanko niitä enää arvostaa millään tasolla? Pitääkö kaikki erinomaiset suoritukset palkita rahalla (vaikka ne kyllä sanallisesti, numeraalisesti ja kirjallisestikin oppilaalle annetaan tiedoksi, että nyt on tehty hienoa työtä). Lisäksi nyt ja ennenkin ne ysin numeron tyypit (”ihan hyvät mutta ei ne parhaat”) jäävät huippujen jalkoihin eivätkä saa yhtään stipendiä. Olemmeko jo tilanteessa jossa keksimällä keksimme stipendejä lisää jotta ”toikin hyvä tyyppi” saisi jotain?
Mikä on stipendien tarkoitus ja merkitys? Ovatko stipendit tapa palkita vain erityisen erinomaiset oppilaat vai palkita vähän jokaista jotenkin? Koulumme palkitsemisprosentin lähestyessä 40% alkaa tämä jo mielestäni aiheuttaa inflaatiota stipendien arvostukselle.
Toisaalta ymmärrän hyvin sen että erityisen huomion saaminen on aina henkilökohtaisella tasolla hienoa ja nostattavaa. Lisäksi näin yhä laajempi osa oppilaista saa stipendin (tänä vuonna siis 35% oppilaista). Näin oppilaiden erityislahjakkuuksia voidaan palkita muistakin kuin akateemisista saavutuksista ja tämä on kyllä mielestäni hienoa. Olisi myös typerää kieltäytyä jakamasta koulun ulkopuolelta tulevia stipendejä vain koska niitä olisi jaossa ”liikaa”.
Olisi mielenkiintoista tietää miten avokätinen ja laaja muiden yläkoulujen palkitsemislinja on, sillä itse koen rahaa jaettavan aika iso määrä. Miten tämä hoidetaan muualla ja missä mittakaavassa?
Tätä rahamäärää pääosin selittää erittäin aktiivinen oppilaskunta, jonka toiminnan kautta kerättävät rahat näin pistetään eteenpäin oppilaille. Oppilaskunta kerää varoja kahvitustoiminnalla, oppilaskunnan kioskin pyörittämisellä ja melko ainutlaatuisella kesäkahvilan ylläpidolla. Tämä aktiivinen toiminta tuo myös tekemistä sekä arvokasta työkokemusta alueen nuorille. Sitä kautta koulun oppilaskunta voi siis jakaa useita tuhansia euroja stipendejä joka vuosi ansioituneille oppilaille.
Tänäkin vuonna 108 stipendiä ja reilut 4500 euroa löysi uuden kodin 73 eri oppilaan hyppysistä ja jokainen heistä kyllä ansaitsi saamansa stipendin.
Lisäksi haluan toivottaa onnea ja menestystä jokaiselle koulunsa päättäneelle oli kyseessä sitten peruskoulu, lukio tai vaikkapa ammattioppilaitos. Onnea!
Ei muuta kuin lomille lomps!
ps. Stipendien arvot ja tiedot on kerätty koulun nettisivuilta (vuoden 2005 archive.orgin avulla)
pps. alla koonti tiedoista mistä yllä olevat graafit oli tehty ja muutama tekstissä pois jäänyt tilastonippelitieto:
1 Response
[…] Sarjan ensimmäinen postaus löytyy täältä: http://www.tuomopekkanen.fi/?p=2246 […]