10000 km, 200 h ja 4 kk Nissan Leafilla ajamista
Lyhyt päivitys Nissan Leafilla ajamiseen.
Talvisemmilla keleillä, joskin vielä +5 – -5 asteen pakkasilla ajelulla, tuntuisi keskikulutus nousta sinne 17 kWh:n tienoille per 100 km. Kesäisemmillähän keleillä pyöritään < 14 kWh/100 km tienoilla. Tämä johtuu pääosin nyt siitä, että olen sen verran mukavuudenhaluinen että käytän lämmitintä koko matkan ajan. Jos puhaltaisin kylmää ilmaa ja käyttäisin vain penkin- ja ratinlämmitintä, pääsisin varmasti pienemmällä kulutuksella.
Tuo vajaa 200 h ja 10 000 km joka autossa on tullut istuttua ovat olleet siis oikein mukavia. Ja näemmä kotona ladattavana tullut kustantamaan polttoaineena n. 178 € (töissä se 2h lataus/päivä, ruokakauppareissujen ilmaiset lataukset sekä Haminan matkojen pikalataukset siis oletan edelleen about kumoavan toisensa ja arvioin kuluissani nyt KAIKEN ajosähkön maksavan minulle 12 snt/kWh).
Tein sitten tarkemmat laskelmat autoilun kustannuksista.
Oletukset
- Sähkön hinta kotona 0,12 €/kWh
- Auton latauksessa on n. 75% hyötysuhde (eli kun auto väittää käytetyn ajamiseen 1479,4 kWh, on sähköä ladattu 1972,53 kWh)
- Mukana ei ole arvon alenemaa.
Kustannuserä | Euroa | Huomioita |
---|---|---|
Autolainan kustannukset | 0 € | Ei korkoa, ei kuluja, lyhennys 500€/kk |
Huollot | 37,50 € | 4kk osuus, oletettu että 150 € (EI vielä käyty huollossa!) |
Ostot | 102,00 € | Renkaiden vaihto sekä pesemiset/pesupoletit sekä 10% Type 2 -johdon ostohinnasta |
Ajoneuvovero | 28,26 € | 4 kk osuus. Koko vuoden vero 84,78 € |
Vakuutukset | 180,00 € | Laaja kasko, 4 kk osuus |
Rengaskulut | 100,00 € | Arviona 50000 km ajoa ja 500 € renkaiden vaihtoon. |
Autopaikka ja lataukset töissä | 17,00 € | 4 kk osuus. 50 €/vuosi (tämä neuvottelun alla), ladattu arviolta 400 kWh/4kk aikana |
Pikalataukset | 78,00 € | 3 x Tre – Hamina – Tre, arviolta ladattu 352 kWh |
Ilmaiset lataukset muualla | 0 € | Anoppila ja Prisma. Arviolta ladattu 10 A laturilla n. 120 kWh |
Kotona ladattu | 132,06 € | Arviolta 1100,5 kWh (vähennetty muualla ladatut kWh:t) |
Lämmitys kotona | 7,70 € | Arviona aamun lämmitykset 2,5 kW teholla, 20 min/aamu, 64 kWh |
Yhteensä 10000 km ja 4 kk | 682,52 € | |
Pelkkä ajaminen (sähkö) | 227,06 € |
Auton käyttö maksanut siis | 6,83 €/ 100 km |
---|---|
Pelkkä ajaminen (sähkö) | 2,27 €/ 100 km |
Latauspaikka | Ladattu (kWh) | Kustannukset (€) |
---|---|---|
Kotilaturista | 1164,5 | 140 € |
Töissä | 400 | 17 € |
Pikalaturit | 352 | 78 € |
Ilmaiset lataukset muualla | 120 | 0 € |
Haminan reissukin onnistui 3 pysähdyksellä vaikka oli pientä pakkasta. Alla teksti jonka laitoin facebookin puolelle tuosta.
Automatka Tampere – ABC Tiiriö – ABC Kivimaa – ABC Koria – Hamina ajettu molempiin suuntiin.
Kyllä se vähän jännittää aina miten kauan tuossa tulee kestämään ja loppuuko matkanteko vai ei. Ei tämän näin ahdistavaa tarvitsisi olla.
On ihan turha puhua ”range anxietystä” vaan ennemminkin ”charger anxietystä” eli siitä, onko laturi varattu seuraavat 30 min tai että toimiiko se vehje lainkaan. Tällä kertaa 2/6 latauskerroista rfid-lätkä toimi laturin kanssa täydellisesti ja 4/6 kerrasta laturin näyttö rikki ja laitteet toimi tekstarilla. Mutta siis 6/6 latausta sentään toimi, vaikka vähän kylmäsikin menomatkalla kaksi näyttövikaista laturia.
Mutta joo, kauan siinä meni myös jos kolmelta lähti ja puoli yhdeksän oli kotona… huoh…
Sitten onkin jännä onko teoriassakaan mahdollista ajaa tätä väliä kun pakkasta on 20 tienoilla. Periaatteessahan tuossa ei taida olla taipaleita jotka on yli 85 km joten kai ne on tehtävissä? (ajokkina siis 24 kWh akustolla oleva 2015 Leaf)
Seuraavan kerran katsomme lämpötiloja ja toivomme että Fortum ei riko latureita Hämeenlinnassa, Lahdessa ja Kouvolassa uuden vuoden tienoilla kun yritämme taas kerran ajaa Haminaan ja takaisin.
1 Response
[…] 10000 km, 200 h ja 4 kk Nissan Leafilla ajamista (19.12.2015) […]