Koulujen verkkoyhteyksissä kehittämisen varaa
Tällä hetkellä ollaan tilanteessa jossa monessa koulussa alkaa olemaan jo kiitettävästi tietokoneita joita käyttää mutta seuraava pullonkaula kuristaa jo tietotekniikan käyttöä, eli koulujen verkkoyhteyksien hitaus.
Hallintokoneita, joilla hoidetaan mm. oppilaiden poissaolojen merkinnät sekä opettajien työsähköpostit jne., alkaa olla jo niin paljon että yhdessä kasvaneiden oppilaskonemäärien kanssa ne vievät niin runsaasti kaistaa että monessa yhtään pienemmässä koulussa saattaa olla tilanne jossa n. 20 verkossa olevan koneen yhteyksiä yritetään pusertaa 2 megaisen liittymän kautta.
Tämä yhtälö nyt vain ei toimi.
Surkuhupaisinta tässä on se, että yleensä tilanne ei johdu kunnan tai kaupungin nihkeydestä lisätä kuukausikulujaan nousevien yhteysmaksujen kautta tai edes niskoittelusta sitä vastaan että nopeuksien lisäys lisäisi myös pakollisia investointeja. Ongelmana tuntuu olevan myös yhteyksiä tekevät ja hallinnoivat operaattorit joilta yhteyksien nosto ja nopeampien yhteyksien tarjonta ei vain meinaa Tampereen ympäryskunnissa onnistua kovinkaan ongelmitta. Oli syy sitten verkkosuunnittelijoiden vähyys, jäässä oleva maa, koulun budjetin riittämättömyys tai yhteyksien ylihinnoittelu niin jotain pitäisi varmaan asialle tehdä monessa kunnassa ja monessa koulussa.
Valokuidun (tai yleensäkin riittävän nopean yhteyden) saaminen jokaiseen kuntakeskukseen ja kouluun alkaa olla vähitellen välttämättömyys ottaen huomioon millä nopeudella ja laajuudella jo ihan hallintokin on siirtynyt koulumaailmassa verkkoon ja millä innolla mm. Microsoft sekä kumppanit tarjoavat koulupuolelle pilvipalvelujaan. Vai miltä kuulostaisi verkon yli toimivat office-paketin ohjelmat sekä tietenkin jo nykypäivää olevat verkon kautta käytettävät opetusympäristöt sekä oppimateriaalit. Näitä ei voi käyttää ihan keveillä yhteyksillä, ainakaan ilman hermojen menetystä.
Jotenkin turhauttaa tilanne jossa tietotekniikan integroiminen opetuksen osaksi tökkii sen takia kun pelkkä tietokoneen auki saaminen sekä verkkomateriaaliin käsiksi pääseminen kestää hitaiden yhteyksien takia 5-10 minuuttia. On ihan ymmärrettävää ettei opettajiakaan paljoa kiinnosta ottaa verkkomateriaaleja tai -oppimisympäristöjä käyttöön jos niitä ei kertakaikkiaan pysty heidän kouluissan käyttämään ilman epäkäytännöllisen vaikeaa valmistautumista ja kikkailua.
Ja näin ollaan tilanteessa jossa meillä on ihan liian paljon rautaa joka ”kerää pölyä” koulujen nurkissa. Samaan aikaan leasing-vuokrat pyörivät iloisesti koneista ja muista tvt-välineistä sekä -palveluista. Opettajat sekä oppilaat turhautuvat hitaisiin yhteyksiin ja koneisiin eikä esim. vapaaehtoinen itsensä kehittäminen ja koulutus tvt-maailmaan paljoa voisi kiinnostaa. Ero ”koulumaailman” sekä oppilaiden kotona oppimien sekä käyttämien toimintamallien ja tekniikan välillä jatkaa kasvuaan.
Ei näin.