Koeajokierroksella
Tuli sitten käytyä koeajokierroksella Tampereen Delta-autossa.
Fiat Linea oli yllättävän positiivinen kokemus. Perusauto sanan varsinaisessa merkityksessä. 5l/100km kuluttava 1,3 multijet -moottorilla varustettu Linea voisi hyvinkin olla jossain vaiheessa (P)untomme seuraaja. Ainut ”vika” oli hyvin ahdas ja korkealla oleva takaluukku, joka sinänsä on hyvin tilava (oliko jotain 500l perusasennossa?).
Fiat Bravoa ei tarvinnut kauaa tutkia kun Tiina ei ylttänyt sulkemaan takaluukkua eikä saanut kunnollista ajoasentoa, joten se unohdettiin suorilta käsin. Muuten Bravo olisi ollut aika näpsäkän näköinen vekotin…No okei, olihan siinä vielä sellainen ongelma, että takaluukku oli tässäkin ihan liian korkealla ja jotenkin hieman heppoisen oloinen. Moottorivalikoima tuohon Bravoon oli tosin aika hyvä ja hintakaan ei ollut mikään paha. Ylipäätänsäkin 5v takuu, jota Fiat/Delta-auto tarjoaa on houkutteleva, etenkin jos on hankkimassa ketjulla varustettua dieseliä, jossa taitaa olla hieman huokeammat huoltokustannukset…
Samalla vilkaisimme nopeasti Kia C’eedin farmariversiota ja havaitsimme saman ongelma kuin Bravossa, eli että siinä ei saanut ajoasentoa kuntoon. Viimeinen tutustumisen kohde oli käytettyjen autojen puolella ollutta Fiat Idean 1,3 multijet -versiota joka paperilla ja koeistuessa tuntui todella hyvältä ja meille sopivalta autolta, mutta… voi että kun olivat pilanneet auton polkimien asettelulla auton. Kytkimen vieressä ollut jalkatuki + pienet ja lähellä olevat polkimet = liian ahdasta. Vaihteisto oli muutenkin hieman epäilyttävän oloinen, joten onneksi tuli koeajolla kylmää suihkua niskaan.
Eli vielä mennään (P)untolla, toivottavasti monta vuotta. Mutta tietääpähän ainakin, että mitä parin kolmen vuoden jälkeen voisi harkita jos (P)unto alkaa tuntua pieneltä tai se hajoaa atomeiksi omia aikojaan.
Täältä löytyy linkki hieman pidempään Linean koeajoraporttiini: Suomi24:n Fiat -palsta