Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johtokunnan kokous 22.8.2013
Kokouksen esityslista löytyy täältä: 22.8.2013 kokous tai sitten voi hakea kaupungin esityslista/pöytäkirjahaulla: http://ktweb.tampere.fi/ktweb/
Kokouksen PAPEJO:22.8.2013 16:00:00 esityslista:
§ | Liitteet | Otsikko |
---|---|---|
51 | – | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen |
52 | – | Pöytäkirjantarkastajien valitseminen |
53 | – | Läsnäolo- ja puheoikeuden myöntäminen |
54 | – | Ajankohtaiskatsaus |
55 | – | Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tuotantojohtajan varahenkilöiden nimeäminen |
56 | – | Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen vuoden 2013 palvelusopimuksen tarkistaminen |
57 | – | Perusopetuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelusopimuksen 2013 tarkistaminen |
58 | – | Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen vuoden 2013 vuosisuunnitelman muuttaminen |
59 | – | A-Kiinan opetussuunnitelman lisääminen perusopetuksen opetussuunnitelmaan |
60 | 2 kpl | Tampereen kansainvälisen koulun opetussuunnitelman lisääminen Tampereen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaan |
61 | 1 kpl | Esiopetuksen asiakastyytyväisyys ja henkilökunnan laatukyselyn tulokset vuonna 2013 |
62 | – | Tiedotusaineisto |
Esityslistasta mietteitä
Tällä kertaa ei kokouksessa ollut teknisten palvelusopimusten päivittämisen ja aikaisemmin jo läpi käytyjen säästötavoitteiden läpikäyntiä (joissa siis ei mielestäni ollut mitään järisyttävää, mahdotonta toteuttaa tai pahasti palvelun laatua* heikentäviä juttuja).
Ainut hieman mielenkiintoisempi asia oli esiopetuksen asiakastyytyväisyyden ja laatukyselyn tulokset tältä vuodelta, jonka senkin tulokset olivat liki samanlaisia vuoden 2011 vastaavan kanssa.
Kyseisen kyselyn vanhempien vastausprosentti tippui kuitenkin huolestuttavan alas, 49% (2011) -> 37% (2013). Lisäksi oli jännä huomata miten harva isä oli vastannut kyselyyn (äidit olivat vastanneet yksinään kyselyyn liki 90% vastaajista).
Vanhemmat kokivat esiopetuksen laadun edelleen hyväksi (jopa paremmaksi kuin vuonna 2011) vaikka henkilökunnan mielipide samasta asiasta oli hieman laskenut.
Yksittäisistä asioista oikeastaan vai opetus- ja oppimistilojen sekä lasten osallistamisen suhteen saatiin asteikoilla 1-5 alle 4:n arvosana (nytkin vain hieman alle nelosen) kun muissa kohdissa oltiin vanhempien ja henkilökunnan näkökulmasta nelosen päällä. Ei nuo kovin huonoilta tuloksilta vaikuttaneet (poislukien vastausprosentti).
Tutkimuksen tuloksia kannattaa katsoa tarkemmin esityslistan liitteistä (pdf-tiedosto).
* Mutta on toki huomattava, että jatkuva ”säästöputki” väistämättä heikentää palvelun laatua kun henkilöresursseja minimoidaan ja muita toiminnan varoja pienennetään. Täytyy toivoa että joskus päästäisiin aikaan jolloin ei esim. perusopetuksen (ja varhaiskasvatuksen) puolella elettäisi jatkuvan lisäsäästämisen ajassa. Olisi kiva tietää milloin on ollut viimeksi vuosi ettei olisi ollut säästölistaa tai tilannetta jolloin on pyritty tasapainottamaan taloutta…