Kotilatauspisteen hankkiminen rivitaloyhtiön autopaikalle
Käytännössä hitaan kotilatausaseman voi asennuttaa johdon päähän johon voisi kytkeä sisätilalämmittimenkin. Tämä siis tarkoittaa kohtuu suurta prosenttia kaikista ulkona löytyvistä pistokkeista, mutta poikkeuksiakin varmasti löytyy. Pohjatyö kannattaa siis tehdä, eli selvittää mahdollisimman pitälle johdotuksen, etusulakkeet ja sen montako pistoketta on yhden johdon/sulakkeen päässä jne.
Toinen tärkeä osuus on sähkön käytön maksamisen selvittäminen. Eli jos mittarointia ei ole hoidettu autopaikkakohtaisesti, pitää käytetyn sähkön mittari asentaa joko laturin kylkeen tai sähkökeskukseen. Eri vaihtoehtoja kannattaa selvitellä ja pohtia. Toki jos taloyhtiön kanssa pääsee yhteisymmärrykseen jonkinlaisesta könttäsummasta/vuosi, on sekin mahdollista, mutta selkeämpää toki on jos pystyy maksamaan käytöstä reilusti sen minkä kuluttaakin.
Taloyhtiön hallitus on myös avainasemassa homman etenemisessä. Heidät kannattaa ottaa mukaan asian suunnitteluun ja alustavasti kertoa heille mahdollisimman paljon siitä mitä aikoo tehdä. Tärkeimpien viestitettävien asioiden kärjessä on valmius hoitaa kaikki kustannukset mitä asennuksesta + selvityksistä tulee. Tietoja tarvittavista teknisistä asioista saa esim. asennusfirmalta jolta latauspistettä on hankkimassa tai Internetistä muutoin.
Omassa tapauksessa kuviota helpotti se, että Nissanin tarjouksessa kotilatausasema kuului hintaan, joten sen asennuksesta ei tarvinnut alkaa etsimään firmoja jotka sen voisi tehdä. Netistä etsimällä löytää kyllä erilaisia ratkaisuja tarjoavia firmoja. Kyseinen tarjous jolla oman autoni (sekä kotilatausaseman) hankin, on seuraavasta linkistä löytyvä tarjous: http://plugit.fi/fi-fi/article/ajankohtaista/nissan-leaf-edulliseen-kesakampanjahintaan/331/
Linkkejä kotilatausasemaa taloyhtiön autopaikalle harkitsevalle:
Plugit Oy:n tekstejä taloyhtiöihin kotilaturia suunnittelevalle
Vesa Linja-aho: Sähköauto taloyhtiössämme: järki 1 – byrokratia 0
Vesa Linja-aho: Sähköauton lataaminen lämmitystolpasta
Vesa Linja-aho: Sähköauto taloyhtiössä – läpihuutojuttu vai kiistakapula?
Kotilatausaseman hankintaprosessi alusta loppuun
3.7.
Tiedustelu isännöitsijältä miten toimia jos suunnittelee sähköauton kotilatauspistettä taloyhtiön autokatospaikalle. Pohjatyönä selvittelin autotarjouksessa olevan laitteen teknisiä tietoja ja selvittelin muutenkin kotilatausaseman asentamisen kokemuksia Internetistä, esim. facebookin puolella ja googlettamalla.
6.7.
Ohjeet isännöitsijältä: 1.) Puhu taloyhtiölle ja pyydä heiltä lupa asentamiseen. 2.) Hanki suunnitelma asennuksesta asennusfirman kanssa 3.) Tee muutostyöhakemus isännöintitoimistoon. Tämän jälkeen isännöitsijä ja asennusfirma hoitaa asiat loppuun.
Yhteydenotto mailitse asennusfirmaan (minun tapauksessa Plugit Finland Oy) josta tiedustelen tietoja mitä sähköpääkeskuksesta voisi selvittää ja millaisesta latausasemasta siis on kysymys (teknisiä tietoja vielä tarkemmin). Käydään kirjeenvaihtoa heidän kanssaan siitä, miten esim. voisi toteuttaa laskutusta. Vastauksena se, että pitäisi nähdä sähköpääkeskuksen sisälle mitä siellä on.
Sähköposti taloyhtiön PJ:lle. Esittelen asiani, tavoitteeni ja mistä kysymys. Pyrin alleviivaamaan kustannusten hoitamisen, turvallisuuden ja sen, ettei tämän pitäisi vaikutaa lainkaan muiden autokatosten sähköjen käyttöön. Tiedustelen pääsyä sähköpääkeskukseen pj:n kanssa. Varmasti naamatusten juttelu tehokkain tapa edistää asiaa tai olemalla itse mukana taloyhtiön hallituksessa 🙂
25.7.
Muutaman mailinvaihdon päätteeksi sovitaan käväisy sähköpääkeskuksessa PJ:n kanssa. PJ on alustavasti keskustellut taloyhtiön hallituksen kanssa ja ilmaisi ettei pitäisi olla ongelmia antaa lupaa laturin asentamiselle.
28.7.
Vierailu taloyhtiön sähköpääkeskuksessa jossa katsottu piirikaavioita, syöttökaapelien paksuuksia, etusulakkeiden kokoa sekä sitä, montako autopaikkaa on yhden syöttökaapelin takana. Lisäksi tsekattu sähkömittareiden tyypit ja kytkennät, eli miten eri osakkeiden sähkönkulutus mitataan. Otettu kuvia kaikista äsken mainituista papereista ja kytkennöistä. Lähetetty kuvat asennusfirmaan pohjatiedoiksi.
29.7.
Vastaus asennusfirmasta, että hyvältä näyttää. Huomattu että jokaisella autopaikalla oma sulake ja kaapelointi kestää hyvin 16A virran (mutta ei suurempaa, joka toisaalta ei nappaa koska autossa vain 3,3 kW laturi -> toisenlaisella autolla olisi tällä voinut olla enemmän merkitystä). Lisäksi jokaisen osakkeen autopaikan mittarointi hoidetaan osakkeen omalla mittarilla -> ei tarvita erillistä mittaria eikä sähkösopparia. Tämä toki olikin jo tiedossa sillä taloyhtiön pj:n sen minulle kertoi sähköposteja vaihdellessamme. Tilanne vaikuttaa siis kohtuu lupaavalta, sillä näyttäisi siltä että ei tarvita juuri mitään säätöjä sähköpääkeskusken puolella, ei välttämättä yhtään mitään. Sovitaan alustavasti PJ:n kanssa että jos ja kun autokauppa tapahtuu, näillä puheilla 16A laturi saadaan asennettua helposti pinta-asennuksena ja että teen taloyhtiölle kirjallisen hakemuksen kun kaupat tehty.
1.8.
Autokaupat tehty. Auton toimitusaika n. 2 viikkoa. Autokauppias yhteydessä asennusfirmaan. Kerron olleeni jo etukäteen heihin yhteydessä ja jutelleeni alustavasti asiasta.
6.8.
Asennusfirma ottaa yhteyttä ja keskustellaan millainen versio laturista asennetaan. Päätetään asentaa 16A ja kiinteällä Type 1 johdolla oleva malli. Harkitsin irtojohdolla olevaa Type 2 boksia, mutta irtojohdon kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Irtojohdon etuna olisi ollut tietty tuki millaiselle johdolle tahansa. Asennusfirman kaverit olisivat tulleet asentamaan sen boksin heti seuraavana päivänä, mutta jouduin toppuuttelemaan. Ensin pitää saada luvat taloyhtiöltä ja isännöitsijältä.
7.8.
Teen taloyhtiön hallitukselle virallisen muutoshakemuksen. Hakemus on vapaamuotoinen. Liitän mukaan virallisen, isännöintifirman nettisivuilta löytämäni, muutostyöhakemuksen isännöintifirmaa varten ja varmuuden vuoksi latausboksin teknisten tiedot sekä selvitän vielä kerran kirjallisesti että itse maksan asennukset sekä sähkön mitä käytetään, eikä laturi vaikuta muiden asukkaiden sähkön käyttöön ja että sen asentaa virallinen sähkömies sekä että sen laturin voi poistaa ja palauttaa autokatoksen takaisin samaan tilaan kuin missä se oli ennen laturin asennusta (jos vaikka muutan pois jossain kohtaa tms.)
17.8.
Taloyhtiön hallitus kokoontui jossain vaiheessa ja hyväksyi hakemukseni, jonka jälkeen hakemus lähetettiin taloyhtiön toimesta eteenpäin isännöitsijälle.
Lupa Muutostyön hyväksymisestä tulee isännöitsijältä minulle 17.8. Ainut kommentti ja lisäys hakemukseeni on se, että pitää varmistaa vikavirtasuodin sähkökeskuksen päähän. Laitan hyväksymispaperin heti eteenpäin asennusfirmaan joka on siten jatkossa suoraan yhteydessä isännöitsijään ja sopii isännöitsijän kanssa asennuspäivän.
19.8.
Nissan Leaf saapuu kotipihaan ja sitä ladataan mukana tulleella 10A ”matkalaturilla”. Odotan että asennusfirma ja taloyhtiö saisi sovittua keskenään asioita.
26.8.
Asennusfirma vahvistaa saaneensa sovittua isännöitsijän kanssa asennuspäiväksi 8.9. Asennusfirman pitää saada sähköpääkeskuksen avaimet ja ehkä isännöitsijä haluaa olla katsomassa asennusta tai kyselemässä jotain asentajalta. Oli miten oli, itse en ole paikalla koska asennus tapahtuu kello 10 aamulla ja olen töissä. Ei minua siinä kyllä tarvitakaan.
7.9.
Asennusfirma soittaa että tilattu asennusboksi on vaurioitunut korjauskelvottomaksi kuljetuksessa ja että asennusta pitää siirtää. Sovitaan uudeksi asennuspäiväksi 15.9.
15.9.
Uusi asennuspäivä. Kotilatauspiste asennetaan parissa tunnissa ja homma on valmis keskipäivän jälkeen. Auto latautuu nyt tätä kirjoittaessani max. 16 A laturilla, kiinteällä johdolla, tyytyväisenä katoksessaan.
1 Response
[…] Kotilatauspisteen hankkiminen rivitaloyhtiön autopaikalle (15.9.2015) […]