Kaikkien on muututtava, mutta mihin suuntaan?
(Julkaistu Aamulehden mielipidesivulla 20.04.2017)
Kaikkien on muututtava
Sivistystyöntantajien toimitusjohtaja Teemu Hassinen kirjoitti (AL 15.4.) tekstin, josta ei oikein saanut mitään konkreettista irti. Kaikkien pitää muuttua, jotenkin ja johonkin suuntaan, kunhan vain muuttuu, myös opettajien. Sääntelyn purkaminen, yhteistyön ja luottamuksen lisääminen eri tahojen välille ovat tärkeitä aiheita. Ongelmana on se, että tämä mystinen, kaikkivoipa ”muutos” ei ole suoraan yhteydessä laadun, vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden parantumiseen vaikka Hassinen näin visioikin.
Muutos ja reformi on romahduttamassa toisen asteen koulutuksen laadun niin oppilaiden, opettajien kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Siinä ei paljoa luottamus ja yhteistyö tai ”muutos on hyväksi” -mantra auta jos lähiopetustunteja ei enää ole tarpeeksi, linjoja karsitaan, ryhmiä kasvatetaan, erityisopetuksen tukea ei enää pystytä tarjoamaan, opetuksen arviointi siirtyy yrityksille (joilla ei siihen koulutusta) sekä oppilaat pusketaan yrityksiin ilman riittäviä ammatillisia taitoja tai kykyjä pärjätä työelämässä (kiitos aikaisemmin mainittujen karsimisien).
Perusopetuksen puolelta annettiin esimerkkinä palkkausjärjestelmän jämähtyneisyys. Tästä olen samaa mieltä. Opettajien palkkaus ei ole pitkään aikaan vastannut järkevästi työn määrää. OAJ on yrittänyt neuvotella palkkaus- ja työaikajärjestelmän kokeiluista perusopetuksen puolella mutta ne eivät ole edenneet, koska vastapuolen tärkein tavoite on säästöjen saaminen, ei palkkausjärjestelmän kehittäminen, yhteistyön tai luottamuksen lisääminen. Kyllä meille opettajille kelpaisi se, että saisimme palkan siitä työstä jota teemme. Muutoksen ja kehittämisen näkökulmasta se kuitekin käytänössä tarkoittaisi palkan nousemista nykyisestä ja tällainen kehityshän ei tietenkään työnantajapuolelle käy. Muutos ei etene, kehitys ei kehity.
Kehittäminen ja muutos eivät saa olla itseisarvoja tai vain synonyymejä säästämiselle.
Tuomo Pekkanen, opettaja ja OAJ-aktiivi, Tampere