Akkuja kiinteistöihin
Fully Charged -podcastin mukaan arviolta n. 18 kk sisällä akkujen tuotanto räjähtää avattavien uusien tehtaiden myötä aivan uuteen mittakaavaan.
On väistämätöntä, että myös kiinteistöjen akustojen asentaminen lisääntyy verrattuna nykyhetkeen, jossa autojen akkujen kaltaisia tuotteita on ollut hankala ja kallis saada näin mittaviin hankkeisiin. Miten tämä akustojen hintojen merkittävä lasku ja saatavuuden parantuminen vaikuttaa kaikkeen liikenteeseen on sitten jo oma juttunsa. Keskitytään nyt kuitenkin tässä jutussa isoihin ja pieniin kiinteistöihin.
Jo pelkästään riittävä kiinteistöön asennettava akusto auttaa energian tasaamisessa sen suhteen, että sähköverkkoa ei tarvitse kuormittaa ruuhkahetkinä ja näin verkkoon ei tarvittaisi tehdä niin paljon piikkejä varten sähkön tuotantoa. Suomessa toki tämä auttaa vain tiettyyn pisteeseen lämmön ja sähkön yhteistuotannon luonteen takia, mutta silti sähköverkon kannalta tämä olisi vahvasti sen kuormitusta keventävä suunta. Eikä pidä unohtaa sitä, että akustolla voidaan myös säästää rahaa, kun akkua voidaan ladata halvan sähkön ja käyttää kalliin sähkön aikaan.
Mitä iloa tällaisista kiinteistöihin asennettavista akustoista olisi? Etenkin yhdistettynä omaan energian tuotantoon (aurinko- ja tuulivoima) mutta myös sähköauton latauspisteisiin. Tässä siis tiivistetysti hyötyjä:
1.) Akustoa voisi täyttää silloin kun sähkö on halpaa ja ottaa akuista käyttöön kun sähkö on kallista.
2.) Aurinkopaneeleilla tuotettua sähköä voidaan käyttää suoraan, tallentaa taloyhtiön akustoon tai ladata niillä sähköautoja. Oma käyttö säästää sekä energiakustannuksissa että nykään enenevissä määrin myös sähkön siirrossa. Jos kaikki akut ovat täynnä ja kiinteistön käytöstä jää jotain yli, sitä voi myös myydä muualle käytöön.
3.) Sähköautot toimivat latautuessaan lisäakustoina kiinteistölle. Jokainen auton omistaja voi säätää rajat miten paljon ja milloin kiinteistölle saa antaa sähköä. Tämä varanto olisi kuitenkin käytettävissä pääosin juuri samalla tavalla kuin kiinteistön oma akusto. Auton käyttöä tällaiseen voitaisiin kompensoida auton omistajalle jotenkin vaikkapa ladattavan sähkön hinnassa tai muilla tavoin.
Kaikki tämä on tehtävissä nyt ja nykyteknologialla. Tämä ei siis ole scifiä tai tekniikkaa, joka tulee vasta 10 vuoden päästä käyttöön. Tällaisia kiinteistöjä ja järjestelmiä on jo olemassa. Jopa minulla on 2015 vuoden sähköauto joka kykenee suoraan antamaan CHaDeMo -liittimestään sähköä kiinteistölle. Aurinkopaneelien asentaminen katoille on vuosi vuodelta järkevämpää/halvempaa, eikä sekään ole todellakaan mikään uusi tai ihmeellinen juttu.
Kiinteistöjen akustot ovat nyt se seuraava ja vielä harvinainen juttu. Omakotitalo joissa on oma akusto (sekä todennäköisesti myös aurinkopaneelit) on vielä harvinainen tapaus. Hieman tätäkin harvinaisempia ovat isot toimistorakennukset tai vaikkapa tuotantolaitokset, jotka olisi varustettu yllä mainitulla järjestelmällä.
Akustojen hankkiminen (mm. käytöstä poistetuista autojen akuista rakennetut ratkaisut) kiinteistöihin ja vehicle-to-grid -järjestelmät ovat kuitenkin tulossa vauhdilla tarjolle niin uusiin kuin vanhoihinkin kiinteistöihin. Olisikin tärkeää että myös Suomessa ja Pirkanmaalla päästäisiin ottamaan tällaisia ratkaisuja vähintäänkin koekäyttöön. Osaamista tämän teknologian osalta meillä ainakin pitäisi riittää.
Mielenkiintoisia aiheeseen liittyviä linkkejä:
- Fortum (Sähkön varastointi, tiedote)
- Yle (Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen latauspiste, uutinen)
- Fully Charged (Engie Vehicle-to-Grid, video)
- Fully Charged (Powervault, video)
- Fully Charged (Tesla Powerwall 2, video)