Ensimmäinen kuukausi Nissan Leafilla
Ajokilometrit | 2694,1 km |
---|---|
Ajokertoja | 133 kpl |
Keskim. energiankulutus | 13,00 kWh/100 km |
Energiaa kulutettu | 418,9 kWh |
Energiaa tuotettu jarrutuksissa | 71,1 kWh |
Energiankulutus yhteenä | 347,8 kWh |
Ajokustannukset (sähkö 12 snt/kWh) | 41,74 € tai 1,55 €/100 km |
Ajoaika | 54,4 h |
CO2-päästöjen vähennykset (Nissanin arvio) | 463 kg |
Lämpötilavaihtelu | +5oC – +25oC |
Ihan vertailun vuoksi sanottakoon, että n. 6 l/100km kulutuksella samat ajot maksaisi sen n. 235 €:a…
Muut huomiot täysin sekalaisessa järjestyksessä
- Ilmastointia ja lämmitystä tekee mieli pitää päällä vaikka tietää että se vie sähköä. Kostealla kelillä puhallusta ainakin pakko pitää päällä ettei ruudut ole ihan huurteessa
- Ratinlämmitin on aika hauska laite
- Joka käynnistyksellä soiva ”pimpelipom” on aika hohhoijaa ja ”kyllä, myyn sieluni Nissanille ja ne saa seurata ajokäyttäytymistäni jaada-jaada”-hyväksymisnappulan painaminen tulee jo selkärangasta
- ECO-moodi riittää täysin hyvin normaaliajossa minulle. En juurikaan koskaan aja ”normimoodilla”
- Nopeudenrajoitin on erinomainen keksintö. Sillä pysyy nopeudet kurissa kun ei kierrosluvuista oikein pysty päättelemään millä nopeudella auto menee.
- Hiljaisuus on kyllä mainio juttu edelleen
- Latausmötikkä on vähän rasittava mutta onneksi nyt on kotona jo kotilaturi
- En ole kokenut lainkaan ”range anxietya” Haminan reissun jälkeen
- Työmatkaan kuluu näemmä viileämmillä keleillä <30% akun kapasiteetista yhteeen suuntaan mentäessä. Pakkaskeleillä saa nähdä miten paljon vie silloin
- On se kyllä mukavan jykevä ajaa edelleen
- Lämmityksen ajastus ollut makee juttu, lähtiessä lämmin auto
- Kännykällä latauksen ja/tai ilmastoinnin säätäminen sekä akkutason tarkistus on kyllä aika scifin oloista vaikka se iPhonen softa onkin aika pöljän näköinen
- Soitin/Navi on ihan ok, mutta se ”split screen” on kyllä turha ja rajoittunut. Muutenkin vähän sekava käyttää. Silti toiminut ihan riittävän hyvin
- Carwingsin tiedot (joihin yllä oleva data pohjautuu) ovat minulle nanna juttu. Näkee kulutuksen muutokset kuukausittain ja paljon paljon muuta.
- Olen tykännyt tähän mennessä autolla ajamisesta todella paljon. En ole lainkaan jäänyt kaipaamaan Honda Jazzia, vaikka sekin oli auto josta tykkäsin
Eli tuossa on fiilikset ensimmäisen kuukauden ajamisen jälkeen. Palaan taas asiaan kun tulee fiilis kirjoitella 🙂
Mielenkiintoinen kirjoitus. Aiotko jatkaa tätä seurantaa myös talvikuukausina? Ja uuden Nissan Leafin hinta on Suomessa yli 35 000€ euroa, joten jos ajatellaan auton hintaeroa verrattuna vaikka uuteen Kia Rioon (ohjehinta hieman yli 15 000€), niin kuinka nopeasti hintaero (~20 000€) on kuoletettu?
Toki aion, olis hassua raportoida vain ”optimiolosuhteiden” tilanne eikä esim. palata asiaan puolen vuoden kohdalla ja sitten kokonaisen vuoden jälkeen esim. Eli palaan asiaan talvikuukauden jälkeen että näkee juuri pakkasten vaikutukset.
Kia Rio on aika totaalisen eri kokoinen ja varusteltu auto. Reilumpaa olisi verrata liki saman kokoisiin ja varusteluiltaan samanoloisiin, automaattivaihteisiin autoihin. Eli VW Golf-kokoluokan autoihin. Rio on pikkuauto. Vastaushan tuohon ”20 000 euron” erotukseen on itsestäänselvä, ei tuollaista hintaeroa rahallisesti saa auton eliniässä kiinni mitenkään.
Uusi Nissan Leaf (hyvillä varusteluilla) maksaa vielä viikon verran 33170 € kotilatauspisteineen, mutta uusi versio pompsauttanee kyllä tuota hintaa sitten (250 km kantamalla) sinne lähelle 40 000 euroa.
Mä maksan kuitenkin itse mielelläni liki päästöttömästä kulkemisesta ja sähköauton aivan älyttömän mukavasta ajettavuudesta, kiihtyvyydestä ja jämäkkyydestä. Ja hyväksyn sen rajoitteet. En ole suosittelemassa Leafia varauksetta kuin harvoille, joilla olosuhteet on sähköautoilulle sopivia (sopivan pitkä työmatka ja riittävän paljon ajoja, latausmahdollisuus kotona ja ehkä töissä jne.)
Jonkinlaista osviittaa (reilummasta) vertailusta löytyy esim. täältä. Mulla on jossain päivitettykin versio tästä kotikoneella mutta en ole näemmä sitä postannut mihinkään. Pitänee laittaa. Sen uusitun vertailuni (bensa, (bio)kaasu, diesel, sähköhybridi vs. täyssähköauto) lopputulos oli se, että jos halusin tuon kokoluokan auton jossa on todella pienet päästöt, automaattivaihteet, peruutuskamera, vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi jne. niin ”normaali” bensa- ja diesel -autojen ostohinta saadaan kiinni jos saadaan. Biokaasulle ja hybrideille täyssähkö hyppää taloudellisuudessa ohi 3-4 vuoden aikana mun ajomäärillä.
Mutta siis, talouspuoli oli tässä tilanteessa itselleni sellainen, että oli mahdollista, rahoitustarjous oli älyttömän hyvä + auton hintakin oli tiputettu kotilatauspisteen kanssa tasolle joka sai minut heti siirtymään sähköauton käyttäjäksi. Näin vaikka esim. sukulointi autolla muuttui hankalammaksi. Onneksi Jyväskylään pääsee junalla yleensä 5-10€/suunta 🙂