Hybridibusseja ja latausinfraa sähköautoille!
Ratikan tulee olla liikenneprojekteista numero ykkönen, mutta kaupungin tulisi myös pohtia mitä voisi tehdä käytössä olevan autokannan sähköistämisen suhteen. Vaikka äskettäisessä Pariisin autonäyttelyssä ei tullutkaan mitään erityisen mielenkiintoisia uutuuksia julki hybridi- tai sähköautopuolella, niin silti jo tämä vuosi Nissan Leafin, Opel Amperan sekä Toyota Prius Phev:n myyntiin tulon kautta osoittaa että tekniikka alkaa olla valmista hitaaseen mutta varmaan autoilun sähköistymiseen.
Jo pelkästään raitiolinjan rakentaminen Hervannasta keskustaan sekä sieltä Lielahteen tulisi auttamaan runsaasti Tampereen kaupungin energiankulutukseen, tekee joukkoliikenteen järjestämisestä halvempaa, tiputtaa melusaasteen määrää, puhdistaa kaupungin hengitysilmaa hiukkaspäästöistä ja toki parantaa huomattavasti myös liikkumisen mukavuutta ja nopeutta (moderni ratikka nyt vain on täysin omaa luokkaansa busseihin verrattuna). Samalla parantamalla julkisen liikenteen houkuttelevuutta, helpotetaan myös ruuhkien määrää autoteillä (jos siis saadaan lisää väkeä siirtymään pois henkilöautoilusta joukkoliikenteen käyttäjiksi!)
Mutta entäpä tosiaan henkilöautot? Niitäkin tarvitaan vielä pitkään ja kaupungin pitäisi myös toimia sillä saralla aktiivisena vaikuttajana. Mutta mitä Tampereen kaupunki voisi tehdä sähköautoilun edistämiseksi? Tampere voisi mielestäni:
- Lisätä yhteistyötä isojen sähköyhtiöiden kanssa latausinfran rakentamisesta kaupungin ja kaupunkilaisten käyttöön.
- Lisätä myös Tampereen sähkölaitoksen sähköautoihin liittyviä investointeja. Nykyinen ”yksi laturi Ratinassa ja yksi sähköauto testikäytössä” -tilanne ei ole riittävä eikä saa jäädä tähän.
- Aloittaa selvitykset autonvalmistajien ja yllä mainittujen sähköyhtiöiden kanssa siitä, voisiko kaupunki ottaa isomman ”laivaston” sähköautoja tai plug-in hybridejä kaupungin käyttöön.
- Pitää selvittää olisiko kaupungin omistamissa paketti- tai jakeluautoissa mahdollista selvittää sähköautojen käytön testaamista.
- Aktiivisesti toimia yhteistyössä teknisen yliopiston ja ammattikorkeakoulujen sekä Tampereella jo nyt olevien sähköautoyhteisöjen kanssa.
- Kehittää insentiivejä sähkö- tai hybridiautojen hankkimiselle ja käytölle tekemällä pysäköimisestä halvelmpaa, ostamisesta halvempaa ja käyttämisestä sekä lataamisesta kaupungin alueella helpompaa ja mukavampaa.
- Vaatia uusia rakennuksia rakennettaessa että sähköjärjestelmät ottavat huomioon latauspisteiden erityisvaatimukset ja omassa rakennuskannassa automaattisesti ottaa huomioon sähköautojen latauspisteet.
- Jatkettava hybridibussien kokeiluja ja laajennettava niiden käyttökokeilua.
Jonkin verran varmasti jo nytkin tehdään, mutta mitään järin näkyvää ei vielä ole saatu aikaan. Yksi latauspiste sähkölaitoksen konttorin pihassa ja pian tuleva hybridibussi (jonka ulkokuoresta taidettiin äsken pitää kilpailuakin) liikenteessä ei vielä mielestäni riitä. Jos joku tietää jotain projekteja jotka jo nyt ovat menossa liittyen autoilun (kaikissa muodoissa) sähköistämiseen niin vinkatkaahan!
Moneen näistä keinoista veikkaisin voitavan saada rahallista tukea valtiolta tai jopa EU:lta ja sitouttamalla sekä toimimalla yhteistyössä lähialueiden yritysten kanssa saataisiin uusia vihreitä työpaikkoja Tampereen seudulle sekä rahaa hankkeiden toteuttamiseen. Lisäksi oltaisiin varmistamassa sitä, että Tampere olisi Suomessa edelläkävijä sähköautoistumisen tiellä, emmekä jäisi tässä asiassa pahasti muiden jälkeen.
Moni yhteistyöprojekti voitaisiin myös tehdä alueen korkeakoulujen kanssa yhteistyössä ja näin saada tänne elävä ja toimiva ”sähköautoklusteri” niin koulutuksen, testauksen, käytön kuin huollon sekä suunnittelun osalta. Tätähän on jo pyritty Tampereelle saamaan aikaiseksi, mutta lisätyötä toiminnan laajentamiseen pitää vielä tehdä runsaasti.
Talouden edistämisen lisäksi saisimme sähköautojen laajemman käytön edistämisellä autojen käyttömaksuja alennettua alentuneen energiankulutuksen kautta (joka tosin kompensoituu yli rankasti nousevien hankintakustannusten kautta) sekä autojen määrän suhteen parantuvassa ilmanlaadussa. Lisäksi pystymme irtaantumaan askel askeleelta fossiilisten polttoaineiden käytöstä ja keräämme tärkeää kokemusta sähköautojen kanssa toimimisesta muutenkin. Ratikan ja autojen sähköistämisen avulla pystymme tiputtamaan liikenteen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjämme.
Jo pelkästään seinästä ladatavat (melko pienillä akuilla varustetut) plug-in hybridit soveltuvat meidänkin hyvin konservatiivisiin ajotottumuksiin, sillä niissä yhdistyy lyhyillä reissuilla (suhteessa) puhtaampi sähköllä ajaminen ja polttomoottorin sallima pidempi toimintasäde/varmuus. Täyssähköautoilla on vielä pidempi matka muuttua käytännöllisiksi välineiksi liikkua paikasta toiseen, mutta jo nyt kaupungin sisäisessä liikkumisessa olisi paikkoja joissa nykyisetkin sähköautot olisivat ekologinen valinta liikkua.
Vielä kun valtio saisi valmiiksi omat sähköautoilun edistämisen toimenpiteet vaikkapa auton ostohetkelle niin sitten aletaan jo olemaan aika mielenkiintoisten aikojen äärellä.