Koulujen digiloikan pituus riippuu siihen satsatuista euroista
(Julkaistu Aamulehden mielipidepalstalla 30.5.2016)
Yhteiskunta muuttuu vauhdilla ja vaatimukset kansalaisten osaamiselle siinä samassa. Nykykoulun pitää opettaa lapsia ja nuoria suoriutumaan ammateissa, joita ei välttämättä ole vielä edes olemassa. Tähän yhteiskunnan ja työn murrokseen koulu pyrkii vastaamaan ensi syksynä käyttöön otettavilla uusilla opetussuunnitelmien perusteilla. Digitaalisaatio ja tieto- ja viestintäteknologian (TVT) käyttö on yksi tärkeä kehityksen kohde. Tietotekniikan tulee olla osa oppimista ja koulua siinä missä muutakin yhteiskuntaa.
Opettajilta ei puutu intoa digitalisaation käyttöönottoon opetuksessa, tutkimuksien mukaan opettajien suhtautuminen on pääosin positiivista. Mahdollisuudet TVT:n käyttöön taasen vaihtelevat suuresti. Digitalisaatio etenee kouluissa hyvin epätasaisesti. Innokas asenne ei riitä, jos opettajille ei tarjota riittävää koulutusta ja toimivaa välineistöä. Erot kunnittain, kouluittain ja opettajittain ovat erittäin suuria. Pelko oppilaiden välisen tasa-arvon karkaamisesta entistä kauemmas on aiheellinen.
Jokaisessa koulussa tulisi olla nopeat ja vakaat verkkoyhteydet, riittävä sekä hyvin ylläpidetty laitekanta ja opettajilla taitoa kehittää pedagogisesti järkeviä tapoja käyttää yllä mainittuja resursseja. Jos yksikin yllä mainituista osista jää jälkeen muista, ei kokonaisuus toimi hyvin. Seutukunnallinen kehittäminen, tiivis yhteistyö kuntien ja koulujen sekä opettajien välillä ovat avainasemassa niin taloudellisesti kuin pedagogisestikin toimivien sekä tasa-arvoisten ratkaisujen löytämiselle koulujen ja opetuksen kehittämiseen.
Digitalisaation hyödyntäminen ei voi tapahtua muun rahoituksen kustannuksella. Kasvavat ryhmäkoot syövät välittömästi saavutetut digiloikan edut. Digiloikkaa ei tehdä, jotta perusopetus olisi halvempaa, vaan jotta se olisi parempaa, ja jotta oppilaat oppisivat paremmin. Opettajien kouluttaminen, laitteiden hankkiminen ja ylläpito sekä toimivat verkkoyhteydet vaativat lisää rahaa, ei vähemmän. Otetun digiloikan pituus riippuu suoraan siihen satsatuista euroista.
Väinö Friman, lehtori, varavaltuutettu
Tuomo Pekkanen, lehtori, TVT-koordinaattori