Ratikan vastustajien perustelut eivät kestä
(Julkaistu Aamulehden mielipidepalstalla 23.9.2016)
Kansanedustaja Mikko Alatalo (kesk.) mainitsi 20.9.2016 Ylen haastattelussa Tampereen joukkoliikenteelle ratikkaa paremmaksi ratkaisuksi 200-hengen kumipyörämetron, joka toimii joko biokaasulla tai jopa sähköllä. Missä tällaisia ihmeellisiä laitteita on käytössä ja mitä niiden käyttö maksaa Alatalo ei mainitse. Asiantuntijoiden mukaan ja ulkomailta saatujen kokemusten perusteella tällaisten laitteiden käyttökustannukset ovat todella korkeita sekä käyttömukavuus ja esteettömyys ovat huomattavasti ratikkaa huonompia.
Samaan aikaan Tampereen Keskusta väittää ratikan kustannusten nousevan miljardin euron tienoille. Keskusta sekoittaa (monen muun lailla) jälleen kerran vaunuhankintojen (käyttömenot) ratikan rakennuskustannuksiin (investointi). Keskustan kannanotto on täynnä monia muitakin asiantuntijoiden useamman kerran alas ampumaa huuhaa-väitettä.
Muidenkin puolueiden ratikkaa vastustavat valtuutetut käyttävät perusteluina vähintäänkin omituisia väitteitä. Ratikan reittiä ei kuulemma helposti vaihdeta ja bussissa kääntyy renkaat. Olettavatko nämä valtuutetut että Hervanta ja muut ratikkareitin varrella olevat kaupunginosat asukkaineen ja työpaikkoineen siirtyvät pois reitin varrelta seuraavan 50 vuoden aikana? Tai että ratikka ei palvele kaikkia kaupunkilaisia ja näin ratikkaa ei pidä rakentaa tasa-arvon perusteella Tampereelle. Samaa logiikkaa laajentaen Tampereelle ei voisi rakentaa yhtään mitään yhtään mihinkään. Puhumattakaan siitä että kyseinen väite ei siis edes pidä paikkaansa. Perustelut sille miten ratikka hyödyttää ihan meitä kaikkia voi lukea ratikkaselvityksestä.
Ratikan vastustajien hatusta vedetyt vaihtoehdot, todella kalliiksi tulevat viivytysehdotukset uusine reitteineen sekä selvityksineen, vääriin käsityksiin perustuvat kustannuslaskelmat ja muut tupakka-askin kanteen tehdyt amatöörien laskelmat käyttäjämääristä ja kiinteistötuotoista eivät kestä tarkempaa tarkastelua.
Johdetaanko Tamperetta tiedolla vai musta tuntuu -fiiliksellä? Se nähdään yhdeltä osin lokakuun ratikkaäänestyksessä.
Tuomo Pekkanen, Kalkku, Tampere