Ratikka on jäykkä mutta älykäs ratkaisu
(Julkaistu lyhennettynä Aamulehden mielipidepalstalla 21.10.2016)
Ratikka on jäykkä liikenneväline ja hyvä niin. Investoijat, kaupungin kehittämissuunnitelmat ja koko kaupungin rakennekin ovat aika jäykkiä. On edelleen ihan älyvapaata argumentoida ratikkaa vastaan sillä että se kulkee kiskoilla. Minä ainakin toivon että keskusta, Hervanta, Tays ja Lielahden alue tulevat olemaan tärkeitä asuin- ja työpaikka-alueita vielä jatkossakin.
Älykäs (joukko)liikenne tulee olemaan tärkeässä roolissa Tampereen kehitysessä mutta suuressa mittakaavassa ollaan edelleen aivan liian kaukana siitä, että ratikan avulla ratkaistavaa suurten ihmismäärien siirtelyä paikasta toiseen voitaisiin toteuttaa esim. itse ajavilla sähköisillä henkilöautoilla. Sitä vastoin esim. ratikan syöttöliikenteessä vielä tällä hetkellä kehitysasteella olevat ratkaisut saataisiin kokeiltaviksi järkevämmällä ja riskittömämmällä skaalalla. Se olisi fiksua.
Ratikka ei myöskään ole vanhanaikainen. Sen kanssa voidaan toteuttaa uusia teknisiä innovaatioita ja esim. raiteita pitkin kulkevaan laitteeseen jos mihin on helppo kehittää itse ajavien laitteiden sensoreiden tekniikkaa, tekoälyä sekä muita joukkoliikenteen kehittämisen ratkaisuita.
Älykästä toimintaa sen sijaan ei ole sivuuttaa talouteen, ympäristöön, kaavoitukseen, kaupungin elinvoimaan ja palvelutasoon liittyvät asiantuntijoiden tekemät tutkimukset, selvitykset ja raportit ilman kunnon perusteluja sekä vaatia yhä uudelleen samojen asioiden selvittämistä.
Älyäni melkeinpä loukkaa tämä tekosyiden keksiminen sille, että ratikkapäätös siirrettäisiin keväälle tai että sen rakentaminen hylättäisiin. Toki ymmärrän tämän fiksuna poliittisten irtopisteiden keräämisenä jarrusedille ja -tädeille, mutta Tampereen kannalta se olisi typerä teko niin monelta kantilta katsottuna, että hirvittää.
Ratikka on älykäs ratkaisu ja sen rakentamispäätös voidaan hyvin tehdä jo seuraavassa valtuuston kokouksessa.