Sähköautot tarpeellinen mutta ei yksinään riittävä ratkaisu
(Julkaistu Aamulehden mielipidepalstalla, hieman lyhennettynä, 24.9.2018)
Sähköauto ei ole päästötön muuten kuin paikallisesti. Vaikka mm. VTT:n tutkimuksessa ja Nesteen mainosmateriaaleissa kehutuilla kierrätysmateriaaleista tuotetulla biodieselillä on totisesti etunsa, myös sen polttoaineen materiaalin kerääminen, jalostaminen, varastointi, kuljetus sekä käyttö tuottavat päästöjä sekä mahdollisia ympäristöongelmia koko sen tuotannon matkalla. Edes kestävällä tavalla valmistetun biopolttoaineen käytön räjähdysmäinen lisääminen ei siis olisi ongelmatonta. Silti molemmat näistä ovat kertaluokkaa parempia ajoneuvoja ympäristön kannalta verrattuna tavallisiin bensiini- ja dieselautoihin, hybridinä tai ilman.
Sähköauto on puhtaasti energiaa katsottaessa hyötysuhteeltaan alusta loppuun ylivoimainen mihinkään palamisreaktioon pohjautuvaan moottoriin verrattuna. Akkukemioiden kehittyessä Pulkkisen (AL 24.9.) mainitsemien akkumetallien louhimisen kasvun ongelmia voidaan vähentää. Myös akkumetallien kierrättäminen kehittyy jatkuvasti eteenpäin. Ongelmatonta tämä ei silti todellakaan ole, kuten matkapuhelinten sekä muun viihde-elektroniikan vaatimien metallien tuottamisessa ollaan huomattu. Puhumattakaan omista kokemuksistamme kaivosteollisuuden toiminnasta.
Miljoonan sähköauton saaminen Suomen teille olisi silti vahva ja tarpeellinen ympäristö- ja ilmastoteko, mutta edes se ei ole riittävä toimi pysäyttämään ilmastonmuutosta. Meidän tulee vähentää kaikkea yksityisautoilua, oli sen käyttövoima sitten sähkö tai biodiesel. Julkisen liikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuutta kun on pakko saada kasvatettua nykyisestä merkittävästi.
Ne jotka tulevaisuudessa edelleen autoilevat olisi äärimmäisen tärkeää saada käyttämään, niin suurelta osin kuin mahdollista, CO2-vapaasti tuotettua sähköä käyttävää sähköautoa.
Tuomo Pekkanen, sähköautoilija, Tampere