Sähköiset yhteiskäyttöautot Tampereelle
(Julkaistu Aamulehden mielipidepalstalla 04.02.2018)
Tampereen kaupungin tulisi ottaa asiakseen kehittää erinomaisen kannatettavan kaupunkipyöräjärjestelmän lisäksi myös yhteiskäyttöautojärjestelmää.
Yhteiskäyttöautoilla saataisiin kaupungin omat henkilöautot järkevämpään ja tehokkaampaan käyttöön. Samalla saisimme lisää irti avoimen datan ja digitalisaation tuomista hyödyistä. Kortilla olevaa kaupunkitilaa saataisiin enemmän kaupunkilaisten käyttöön kun oman auton omistamisen ja parkissa pitämisen tarvetta saataisiin alennettua.
Lisäksi satsaamalla juuri tässä kohdassa autojen sähköistämiseen, voitaisiin helpommin pitää kiinni Tampereen kunnianhimoisista päästöjen vähennys tavoitteista. Yhteiskäyttöautojen parkkipaikat varustettaisiin latauspisteillä ja niitä sijoitettaisiin kaupungin toimipisteisiin, liitäntäparkkeihin ja muille yhteiskäyttöautoille varatuille parkkipaikoille.
Yhteiskäyttöautojen käytön leviäminen ei ole lähtenyt vielä liikkeelle. Kaupungin olisi tehtävä jotain tukeakseen ja kehittääkseen niiden suurempaa käyttöönottoa. Viimeistään lähitulevaisuudessa itseajavien autojen ilmestyessä kaduillemme yhteiskäyttöautot lyövät itsensä lopullisesti läpi ja olisi kaupungin elinkeinolle ja elinvoimalle eduksi, että Tampere olisi tässä kehityksessä kehityksen kärkijoukoissa.
Kaiken pohjana käytettäisiin Tampereen jo nyt keräämää dataa eri yksiköiden autojen käytöstä sekä tarpeesta. Sen perusteella voidaan tehdä arviot siitä miten paljon ja missä autoja tarvitaan sekä siitä millaisia ajosuoritteita niillä tyypillisesti tehdään. Tämän perusteella voidaan nähdä mitä henkilö- ja pakettiautoja voitaisiin sähköistää. Samalla nähtäisiin ne paikat ja kaupungin toimipisteet, joihin näille autoille olisi järkevää rakentaa keskinopeat latauspisteet niiden parkkipaikoille.
Olennaisena osana tätä ratkaisua olisi se, että siihen haettaisiin kumppania markkinoilta ja kaupungin autojen käyttö avattaisiin myös mahdollisuuksien mukaan kaupunkilaisille. Näin saataisiin kaupungin autoille entistä parempia käyttöasteita. Yksityinen kumppani toisi mukanaan lisää ajoneuvoja sekä lataus-/parkkipaikkoja muuallekin kuin kaupungin toimipisteiden luokse.
Näin kaupunki mahdollistaisi kaupungin tilankäytön ja ilmastopäästöjen kannalta oleellista yritystoimintaa ja näin tukisi omaa elinvoimaansa myös tulevaisuudessa. Yhteiskäyttöautot, ratikka- ja lähijunaliikenne sekä kaupunkipyörät tukevat toisiaan ja ovat avain vähäpäästöisen kaupunkiliikenteen toteuttamiseen.
Tuomo Pekkanen (vihr.), Tampereen Infra liikelaitoksen johtokunnan jäsen